Thursday 16 June 2011

BAB 15

“Abang Saiful tak kisah ke kau guna kereta dia ni?” Tanya Esyani meminta kepastian. Dia yang berada di hadapan di sebelah pemandu menyuarakan persoalan yang bermain di fikirannya.

“Dah Abang Saiful yang ofer, aku terima je la.. lagipun bukannya lama 2,3 hari je. Bila kereta aku siap, aku hantar je la,”

“Bila tu?” Tanya Fenn pula.

“Tak tahula, abang saiful kata dalam 2, 3 hari, maknanya 5 hari la kita melaram dengan kereta dia!”

“Kau biar betul.. ni kereta orang ni...!” Sangkal Fenn.

“Ye la kereta orang takkan kereta beruang kot!?” Jawab Iman sambil tersenyum. Bunga ketawa mula muncul di bibirnya yang disapu dengan lipstik berwarna merah jambu.

“Haha... aku gurau je la. Petang nanti aku nak pegi bengkel abang Saiful, mybe dia dah siap baiki kereta aku,” Sambung Iman lagi. Fenn dan Esyani mengangguk tanda memahami.

“Korang nak ikut tak!? Balik nanti boleh singgah makan kat Changloon, nak?” Ajak Iman pula.

“Nak!!!” Fenn dan Esyani pantas memberi persetujuan.
************************************************************************

       Saiful yang sedang asyik membaiki enjin kereta salah seorang pelanggannya, mendongak ke pintu pagar apabila terdengar deruman kereta memasuki bengkel miliknya. Kelihatan kereta WIRA S. E. miliknya perlahan memasuki perkarangan bengkelnya sebelum di parkir di sebuah tempat lapang di hadapan bengkelnya.

Iman keluar dari perut kereta itu diikuti dengan dua orang rakannya. Saiful memandang dengan penuh perasaan rindu kepada insan yang telah mencuri hatinya. Sedikit sebanyak perasaan rindu pada gadis iru terubat.

“Assalamualakum!?”

“Waalaikumsalam!” Jawab Saiful. Bibirnya mengukir senyuman melerat.

“Iman datang ni, Iman nak tanya kereta Iman dah siap ke belum?” Beritahu Iman tentang tujuannya datang ke bengkel Saiful petang itu.

“Dah siap dah. Abang baru je nak pergi hantar kat umah Iman petang nanti,” Beritahu Saiful namun tujuannya adalah ingin memandang wajah yang menyebabkan dia tak lena tidur siang dan malam itu.

“La, tak apalah. Abang kan dah janji dengan Iman abang nak call Iman. Tak payahlah abang nak susah – susahkan diri nak pergi hantar pula,” Beritahu Iman.

“Tak de yang susahnya. Lagipun, petang ni abang free,” Beritahu Saiful sambil tangannya lincah menyabun tangannya yang dipenuhi minyak hitam.

Eh ye ke! Abang ada date yer!” Sakat Fenn. Esyani yang memerhati hanya tersenyum.

“Eh mana ada. Tak de la. Abang ada hal sikit. Cadang tu nak minta tolong kawan korang ni sikit,” Iman mengangkat kepala mendongak dari membelek bamper keretanya yang sudah siap di baiki.

“Tolong apa abang Saiful?” Tanya Iman sambil berjalan mendekati Saiful yang sudah melabuhkan punggungnya di sebiji tayar kereta. Tangannya memegang sebiji botol air mineral dengan penutupnya sudah di buka. Perlahan lahan muncung botol mineral itu disuakan ke bibirnya yang kemerah – merahan.

“Gitau la abang saiful....,” gesa Iman tidak sabar.

“Abang nak beli barang sikit. Nak buat hadiah tapi abang tak tahu la nak beli yang macam mana? Iman boleh tolong abang?” Terang Saiful. Iman mengangguk sambil melabuhkan punggungnya di sebelah Saiful. Keharuman perfume celebre mewangi sehingga Saiful juga dapat merasainya. Ada getar didadanya.

“Ye ke! Jadi abang nak datang jemput Iman pukul berapa nanti!” Tanya Iman.

“Iman sudi tolong abang ke?” Tanya Saiful seakan tidak percaya dengan kata – kata Iman.

So, pukul berapa?” tanya Iman meminta kepastian.

“Pukul 8 malam ni? Abang jemput kat umah yer!” jelas Saiful. Hatinya berbunga keriangan.

“Ok!! Iman tunggu kat umah ye!?”

No comments:

Post a Comment