Tuesday 1 November 2011

BAB 25


“Nak balik jugak ke?” Tanya Saiful perlahan apabila memerhati Iman mengemaskan pakaiannya dan dimasukkan ke dalam beg sandang. Dia hanya mengangguk tanpa memandang ke arah Saiful.

‘Benci sangat ke dia kat aku.’ Saiful menelan air liur yang bagaikan tersekat dikerongkong.

“Baiklah. Sayang kemas pakaian abang sama yer. Abang nak turun bawah kejap,” Ujar Saiful sambil berlalu. Dia sudah menggunakan perkataan ‘sayang’ kepada Iman. Biar gadis itu tahu yang dia amat menyayangi Iman.

“Huh!! Apa dia ingat aku ni orang gaji ke?’ Rungut Iman. Namun, dicapai jugak pakaian Saiful. Beg pakaian yang terdapat di aras almari ditarik turun.

“Ish, balik kampong apa lau bawak baju banyak macam ni. Gaya macam nak lari saja.,” Rungut Iman sambil melipat satu persatu pakaian Saiful. Dia tidak sedar dirinya diperhatikan.

“Apa yang sayang rungutkan tu?” Tanya Saiful sambil menutup pintu biliknya. Dia tidak mahu hubungan dingin mereka diketahui orang. Iman yang sedang membelakangkannya, terkejut. Tidak semena-mena keluar latah yang membuatkan Saiful terkekek ketawa. Iman mencebik tanda meluat.

“Jom.” Ajak Iman.

“Ke mana?” Tanya saiful. Alahai, bodohnya soalan. Kutuk Iman dalam hati.

“Balikla. Taknak balik sudah!” Ujar Iman geram. Beg sandang dijinjing ditangannya. Dia sudah berada di pintu bilik tatkala Saiful tiba-tiba memeluknya dari belakang. Iman tergamam. Hanya beberapa saat Iman mula bergerak untuk melepaskan diri. Biarlah semalam menjadi yang terakhir Saiful memeluknya. Saiful kelihatan terperanjat. Kemesraan yang diharapkan daripada Iman, terbang entah ke mana?

“You nak balik ke taknak? Lau you nak stay lagi kat sini, I tak halang. Itu hak you! I boleh balik dengan bas.” Ujar Iman serius. Matanya tajam memandang ke arah saiful. Saiful menelan air liurnya satu persatu. Ber’I’ dan ber’you’! terkejut sebenarnya.

“Takperlah kalau macam tu. I boleh balik dengan bas.” Kata Iman seraya mahu membuka pintu.

“Kita balik sama-sama.” Ujar Saiful perlahan tetapi masih didengar oleh Iman. Dia hanya mengangguk perlahan.

“I tunggu kat bawah. Nak jumpa ibu ngan mama!” Beritahu Iman sambil berlalu.

No comments:

Post a Comment