Tuesday 1 November 2011

BAB 24


Iman hanya diam tidak terkutik. Dia masih berkurung di dalam bilik. Tidak percaya yang dia sudah sah bergelar isteri orang. Hanya majlis ringkas diadakan. Itupun maklongnya yang berkeras. Ibunya sudah diberitahu. Dia hanya merelakan. Walaupun penjelasan sudah diberi. Tiada siapa yang mahu mendengarnya. Dia syukur keluarganya dapat menerimanya dan mempercayai mereka.

Saiful menolak pintu biliknya yang ringkas dihias. Kelihatan sekujur tubuh kelihatan di serambi biliknya yang sememangnya terletak ditingkat atas rumah kampung 2 tingkat itu. Dia menuju ke arah Iman yang sah menjadi isterinya. Ternyata kehadirannya tidak disedari. Iman hanyut dengan fikirannya sendiri.

“Sayang!”

Panggilnya perlahan. Iman terkejut lantas berpaling. Matanya merenung tajam ke arah Saiful. Kalau boleh mahu ditelan hidup-hidup lelaki yang sudah sah menjadi suaminya. Dia dengan segera berlalu dari situ. Namun, tangannya segera disambal Saiful. Dia jadi terdorong ke arah Saiful. Dia kaku di dalam pelukan Saiful. Namun, dia cepat sedar. Segera pelukan Saiful dilepaskan.

“Maafkan abang.” Ujarnya perlahan. Iman berlalu masuk ke dalam kamar tanpa mahu menunggu penjelasan. Kasar tangannya mengambil bantal di atas katil yang dihias sederhana itu. Iman menghempaskan bantal diatas ambal. Kepalanya dilabuhkan disitu. Dia diam di situ. Untuk kesekian kali air matanya mengalir lagi. Akhirnya dia tertidur.

Iman rasa lemas. ‘Kenapa sempit semacam ja ni?’ Rungut Iman. Terasa ada gebar yang menutupi tubuhnya dengan tangan yang melingkari badannya. Iman bingkas bangun. Kelihatan Saiful disebelahnya mengerutkan dahinya sambil memusingkan badan membelakangkan Iman yang masih keliru.

Fikiran Iman berserabut. Dahinya dikerutkan sehingga hampir tercantum keningnya yang lebat itu.

‘Semalam aku bebal sampaikan tak lalu aku tido atas tilam tu. Aku ambik bantal terus tida kat bwah ni. Bila masa plak mamat ni dok sini. Eeee nak menggatal saja.’

Dikerling sekejap jam di dinding. Pukul 3 pagi. Iman menggigit bibirnya. Dia menoleh ke sisinya. Kelihatan Saiful yang kini tidur menelentang tidak bergerak. Nafasnya sahaja kelihatan turun naik. Iman mula sebal. Baru berkira-kira untuk mengungkapkan kain selimut yang membalut tubuhnya, Saiful mula bergerak-gerak. Dia terus membaringkan badanya. Matanya dipejam rapat.

Pap.

Iman terkesima. Matanya terbuntang melihat tangan Saiful melingkari badannya. Muka saiful betul-betul disebelah mukanya. Hidungnya hampir mengenai pipi Iman. Iman diam tidak berkutik. Nafasnya sengaja ditahan.

‘Mangkuk betul, baru first night tido ngan aku, dah berani main peluk-peluk. Macam dah ada experience tido ngan bini ja. Praktis ngan bantal peluk kot.’ Hai hati. Lau kau nak buat lawak antarabangsa pun, jangan la sekarang.

Tangannya perlahan mencapai tangan Saiful yang melingkari pinggannya. ‘Aduhh…berat giler tangan. Ni gamaknya, tulang besi urat dawai nih, darah plak sah-sah pakai minyak RON97’. Tiba-tiba Saiful bergerak. Iman menarik tangannya. Tangannya segera memperkemaskan pelukan. Makin erat. Sebahagian daripada badan saiful berada di atas Iman. Kepalanya sahaja sudah berada di bahu Iman. Rapat betul sehinggakan tidak ada ruang yang boleh menyelit di antara mereka. Iman mendengus perlahan. Nampak gayanya, sampai ke pagi la. Iman tiada pilihan. Dia terasa mengantuk. Matanya dipejam. Fikirannya segera menghambat prasangka buruk. Akhirnya dia lena tidur di dalam rangkulan Saiful.

Saiful membuka matanya perlahan. Disebelahnya kelihatan isterinya nyenak tidur bagaikan anak kecil. Sebenarnya dia sudah terjaga tatkala Iman bangun. Sengaja dia mematikan diri untuk melihat reaksi isterinya itu. Padan muka. Ingat dia nak bagi kalau isterinya itu menjauhinya. Perlahan bibirnya mencium pipi iman. Pelukan ke tubuh isterinya dieratkan bagaikan tidak mahu berpisah. 

No comments:

Post a Comment