Wednesday 21 September 2011

BAB 20


‘Alor gajah. Ermm tak jauh mana la nak balik rumah. Elok sangatla tu. Mintak2 mama tak terkejut kalau aku balik. Iman…iman…rupanya kita satu daerah yer. Apsal sebelum ni kita tak pernah bertemu. Lau kita bertemu, sumpah aku takkan buat kau menangis.’ Matanya dikerling ke arah Iman yang terlelap. Ada anak rambut jatuh menutupi mukanya. Kebetulan dia berada di lamput isyarat. Hanya keretanya yang berada disitu. Perlahan rambut yang menutupi muka iman, diselak ke tepi. Keayuan wajahnya terserlah di dalam kemalapan cahaya yang sememangnya suram itu. Dia dengan perlahan menggerakkan kereta setelah lampu isyarat bertukar kepada hijau. Hatinya memberontak untuk menatap wajah polos milik gadis itu, namun keperihatinannya menyangkal segalanya. Tenang sahaja dia menyusuri jalan menuju ke lebuhraya yang hanya beberapa meter dihadapannya.

“Iman, saya minta maaf.” Ucapan dari Iskandar membuatkan iman memandang ke arahnya tajam.

“Apa maksud awak?” Tanya Iman. Nadanya sudah bertukar sayu. Ada sendu di dalam nadanya.

“Kita tidak boleh teruskan hubungan kita…..” Kata-kata dari mulut Iskandar bagaikan belati yang menghiris hatinya kala itu.

“Apa salah Iman? Iman ada buat salah apa-apa ke? Tolong la jangan buat Iman macam ni. Lau Iman ada buat salah, Iman minta maaf.” Rayu Iman. Tangisannya sudah mula kedengaran. Tangannya pantas meraih tangan Iskandar. Iskandar segera menarik tangannya. Iman terasa. Hatinya turut menangis.

“Iman tak salah apa-apa. Saya yang bersalah. Maafkan saya. Jangan cari saya lagi.” Ujar Iskandar berlalu pergi. Hatinya pedih melihat orang yang amat disayangi menangis. Luluh hatinya melihat ada air mata yang mengalir di pipi gadis itu. Dia berlalu kerana tidak tahan mendengar esakan tangisan Iman. Ingin sahaja dipeluk tubuh gadis itu. Memujuk kekasih hatinya agar jangan menangis.

“Maafkan Is sayang, Is terpaksa.” Ucapnya perlahan setelah badannya dihenyak ke dalam kereta. Ada air mata mengalir di matanya. Dari kejauhan dia dapat melihat tubuh Iman terhinggut-hinggut menangis.

“Ya Allah. Kau ampunkanlah aku kerana membuatkan orang yang paling aku sayang menangis. Kau ampunkanlah aku kerna aku membuatkannya kecewa. Sesungguhnya aku tidak mahu dia menderita bersama takdir aku Ya Allah.” Rintih Iiskandar perlahan. Dia dengan segera berlalu dari situ. Tidak ingin melihat dara pujaannya menangis kekecewaannya. Tiket kapal terbang ditatapnya perlahan. Dia sudah nekad.

No comments:

Post a Comment